Oyun veya programlar programlama dilleri ile yazılır. Mesela C++ . C yi iyi bilen oyunda yapar işletim sistemide.
Oyun veya programlar programlama dilleri ile yazılır. Mesela C++ . C yi iyi bilen oyunda yapar işletim sistemide.
Oyun yapmak sanıldığı kadar kolay bi iş değildir."Oyun yapmak kolay değildir diyosunda oyun firmaları bir sürü oyun yapıyo" denirse eğer bununda sebebi oyun firmalarının bir çok grubu olmasındandır.Her oyun yapım grubunun çeşitli elemanları vardır.bunlardan bazıları grafik,seneryo,programlamacı gibi bunun içinde bir iki kişi bu işin üstesinden gelemez.Eğer yeni yeni oyun yapmaya başlanıyosa buda yapanların 4-5 yılını alır tabi teknoloji sürekli geliştiğinden adam oyunu mu yapıcak yoksa oyunu geliştirecekmi ikiside aynı anda yürüyemeğeceğinden karşımıza çoğu yönden eksik oyunlar gelir(bkz. pusu)Ama"oyun yaptık beğenmediler bizde yapmayız" denmemeli tam aksine daha da üzerine gidip sürekli bir tempoyla çalışılmalı.
neyse bu kadar yeter yoruldum
İyi yazmışsın,katılıyorum.Bence bu bölümlemede en önemli kişiler senaristler
Tabikide çünkü oyunun oynanabilirliği herşeyden önemli.Bi oyunun seneryosu iyi olmadığı zaman oyun grafik yönünden ne kadar iyi olursa olsun oynanmaz.Ama grafik yönünden ne kadar vasat olursa olsun seneryosu iyi olduğu zaman bir nebze daha fazla oynanır.Tabiki ikiside iyi olursa olmasın demeyiz.
Mesela ben Doom 3 'ün senaryosunu beğenmemiştim!Koridor oyunuydu resmen...
Eskiden grafik vasatın altındaydı.Bizi oyuna bağlayan senaryoydu.(bazılarında)
Şöyle=AleXxX Nickli Üyeden Alıntı
Oyun Yapmaya Nasıl Başlarım
Oyun programlamaya başlarken en sıkıntı çekilen konulardan bir tanesi oyun programlamaya nasıl başlanacağıdır iste bu yazının amacı oyun progrmalamaya ile ilgilenenler için bir klavuz oluşturmaktır.
İlk adımlar
İlk öncelikle karar vermeniz gereken hangi programlama dilini seçeceğiniz.
Eğer bir programlama dilini zaten biliyorsanız en isabeti konulardan biri o dili kullanarak başlmak olabilir.
Oyun programlama zaten başlı başına zor bir olay birde dil öğrenmekle başlarsanız kendininze sormanız gerken bazı sorular var.
Örneğin.
- dilli öğrenmek ne kadar kolay
- bu dil oyun programlama için hızlı bir dilmi
- Bu dill başka oyun geliştirme ortamlarıyla yada API larla beraber çalışabiliyormu.?
- Hangi platformlarda bu dil geçerli windows, maç veya linux
Aşağıda programla dilleri ile ilgili bilgileri bir araya topladim.
Seçerken dikkat etmeniz gereken konular.
• 1. Güc
• 2. Taşınabilirlik
• 3. Hiz
• 4. Kullanabilirlik
• 5. Nesne oriyantasyonu (object oriented)
1. Güç = Programlama dillinde güç o programlama dillinin hangi gelişmiş matematik operasyonlarını sağladığı pointerları destekliyip desteklemediği, hatalarla nasıl başa çıktığı vb konulardır.
2. Taşınabilirlik= ismindende anlaşılabileceği gibi programlama dilinin başka systemlerde çalışıp çalışamayacağı, örneğin windowsta yazdığınınz kodu linuz tada çalıştırabilirmişiniz vb.
3. Hiz= programlama dillinindeki kodu ne kadar hızlı bir sürede işlemci tarafından yürütüldüğü.
4. Kullanabilirlik= öğrenmesi ve okunması kolaymi,
5. Object oriented (OOP) ile ilgili yazımı okuyun. Burada kısaca değinmesi zor.
Oyun Programlama dilleri
1'den 5'e kadar puanlandirilmistir 1=cok kotu. 5= cok iyi
Bu verilen puanlar sizi bağlamaz, sizin yapmanız gereken bir programlama dillinden ne bekliyorsanız.
Hız mı güç mü vs ?
Benim kişisel tavsiyem Ç++ ama herhangi başka bir dilide seçebilirsiniz. Ç++ seçerseniz, sizi gerçekten bekleyen zor bir yol demektir.
Canavarı terbiye etmesini öğreneceksiniz.
Programlama dillerinin biraz inceleyin başka internet sayfalarına bakın forumlara katılın insanlar size hangi programlama dillini seçmenizi öneriyor, bir bakın
Danışın sorun öğrenin öyle seçiminizi yapın. Kolay gelsin.
C++ seçenlerle yolumuz devam edecek
2.bolum
Proramlama Dilli olarak C/C++ seçenler için
Size yardımcı olması için bazı programlama geliştirme oratamlarını özetledim. Şimdi yapacağınız Bu programlama dillerinden birini seçip
Onunla ilgili araştırma yapın.Sorularınız olursa nereye sorcağınızı biliyorsunuz
Ucretsiz IDE ( Integrated Development Environments)
Cross Platforms (windows/Linux)
Code::Blocks http://www.codeblocks.org/
Eclipse http://www.eclipse.org/
GCC http://gcc.gnu.org/
Qt Designer http://doc.trolltech.com/3.3/index.html
Vim http://www.vim.org/
Windows
Cygwin http://www.cygwin.com/
Dev-C++ http://www.bloodshed.net/devcpp.html
LCC-Win32 http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32
MinGW Studio http://parinyasoft.com/
MSYS http://www.mingw.org/msys.shtml
OpenWatcom http://www.openwatcom.org/
Visual-MinGW http://visual-mingw.sourceforge.net/
Visual C++ e.e http://lab.msdn.microsoft.com/express/
Linux
Anjuta http://www.anjuta.org/
Emacs http://gpwiki.org/index.php/Emacs
Kdevelop http://gpwiki.org/index.php/Tools:KDevelop
Ucretli IDE'ler
Borland C++ Builder http://www.borland.com/cbuilder/
Visual C++ http://gpwiki.org/index.php/VC
Bunlardan birini sektikten sonra şimdi birde Kütüphaneler/API lara bakalım
3.bolum
Kutuphaneler ve API lerden kastettigim ne?
API = application program interface
1 AI (yapay zeka)
2 Audio
3 Compression
4 GUI
5 Cok amacli
6 Graphics
7 Image
8 Miscellaneous
9 Networking
10 Pathfinding
11 Physics
12 Text Rendering
Bu genelde oyunlarda kullanılan API lar. Bunları örneklerle ve nereden bullabileceğiniz konusunda bir küçük özet daha yapayım.(hepsini burada sıralamam imkansız o yüzden genel bilinenleri yazmaya çalıştım)
1.AI(yapay zeka)
AI.implant
AI Loom DirectAI GAlib
Louder Than A Bomb
LPA
Memetic AI
OpenAI
OpenSkyNet
Renderware AI
SPADES
2.Audio
Audiere
Dumb
FMod
BASS
OpenAL
SDL
SDL_mixer
3.Compression
bzip2
unrarlib
zlib
4.GUI
Crazy Eddie's GUI System
Guichan GUI
wxWidgets Crossplatform GUI libary
5.General Multipurpose
Allegro
DirectX
SDL (C/C++)
6.Graphics
OpenGL
DirectX
SDL
Allegro
7.Image
corona
CxImage
DevIL
FreeImage
J2K-Codec
ImageMagick
libjpeg
SDL_Image
libpng
paintlib
9.Networking
HawkNL
Quazal
OpenTNL
SDL_net
Zoidcom
RakNet
DemonWare
eNet
10.Pathfinding
Name Language Platform Description
MicroPather
PATHEngine
11.Physics
Havok
ODE
Newton Game Dynamics
Tokamak
Novodex
True Axis
OPAL
12.Text Rendering
FTGL
GLF
glFont
GLFT_Font
GLTT
SDL_TTF
Glyph Keeper
OGLFT
Bunlar hakkında google'dan bilgi edinin. Başlangıçta bunları fazla incelemenize gerek yok. ilerde zaten buraya ister istemez döneceksininz.
Sadece aklınızda bulunsun diye. Bir oyunnun yapımında neler kulanılıyor diye.
Bunda sonraki bölüm Grafik ve ses konusunda hangi araçları kullanabileceğiz konusuna açıklık getiriyor.
4.bolum
Simdi oyununuz için gerekli araçlari siralamaya devam edelim.
Su ana kadar programlama dillinden , API ve kütüphanelerden bahsettik.
Sira oyun için gerekli olan grafik ses vb. Parçalari olusturmak için gereken araçlar nelerdir?
Su basliklar altinda toplayabiliriz.
• • 1 Grafikler
1.1 Raster-based drawing
1.2 Vector-based drawing
1.3 3D Modelling
1.4 Ozellesmis grafik araclari
• • 2 Audio
2.1 Ses efektleri
2.2 Musik
• Grafikler
• Raster-Based Grafikler.
Pixel tabanli çizim programlari
Adobe Photoshop ,Alias Sketchbook Pro,Corel Painter IX, Genetica,
The GIMP (ucretsiz), KolourPaint (ucretsiz), Pixia (ucretsiz)
Paint Shop Pro, PhotoSEAM, Tile Studio, Skencil (ucretsiz)
• Vector-based drawing
Sekiller ve onlarin özelliklerini kullanan çizim programlari..
Corel Draw, Acrylic, Inkscape, Skencil, Sodipod, Xara Xtreme
• 3D Modelling
3D Studio MAX, AC3D, Anim8or(ucretsiz), Blender, Cheetah3D, Cinema 4D,
ClayWorks, DeleD(3d level dizayn), Freeworld3D, Maya, OpenFX (ucretsiz)
SketchUp, Wings 3D
Birde özellesmis programlar var örnegin bitmaplari vector grafiklere çevirmek için AutoTrace
• • Audio
Ses Efektleri
Ardour, Audacity(ucretsiz), ReZound, Sweep
Musikler icin.
Acid Music, Beast , Buzz Tracker, Garritan Personal Orchestra, KMidiTracker
MusE, Psycle(ucretsiz), Rosegarden, Skale Tracker(ucretsiz)
Oyun yapmak icin gerekli araclari hemen hemen hepsini bahsettim, Sira geldi oyun fikrinizi nasil hayata gecirirsiniz. ?
5.bolum
Oyun Yapmaya Nasıl Başlarım 5Oyunlarınız için nasıl ücretsiz grafikler, modeller ve musik bulabilirsiniz.
ilk önce fontlarla başlayalım
• Fonts
dafont.com - http://www.dafont.com/.
AEnigma Fonts - http://www.aenigmafonts.com/
Bitstream Vera Fonts http://www.gnome.org/fonts/
The UCS Free http://savannah.nongnu.org/projects/freefont/
Blambot Comic Fonts and Lettering - http://www.blambot.com/
DesignGraphics.org - http://designgraphics.org/modules.ph...download&cid=1
• Icons
Icon Archive http://www.iconarchive.com/
vbAccelerator http://www.vbaccelerator.com/home/Re...rary/index.asp
• 3D
3DLinks - http://www.3dlinks.com/links.cfm?cat...bcategoryid=91
3DTotal - . http://67.15.36.49//ffa/meshes/meshhuman_a.asp
Gina's Galaxy -http://www.camelliasoftware.com/gina
PlantIt 3D - http://www.planit3d.com/source/index.htm
TurboSquid http://www.turbosquid.com/
• Arka planlar icin
Gaming World - http://www.gamingw.net/resource/
• Textures
Absolute Cross - http://www.absolutecross.com/graphics/textures/
AutoFX Royalty free textures http://www.autofx.com/utc.asp
David Gurrea's Handdrawn Textures http://www.davegh.com/blade/davegh.htm
Ender Design - http://www.ender-design.com/rg/backidx.html
Image After - . http://www.imageafter.com/
Lemog http://perso.club-internet.fr/lemog/...extures01.html
Mayang's Free Texture Library -http://www.mayang.com/textures/
• Music ve sesler icin
ucrestsiz ses efektleri http://www.grsites.com/sounds/
muzik icin http://www.modarchive.com
6.bolum
Sanırım Başlangıç için bütün gerekenleri sıralamış olduk, Atladığım bazı noktlar olabilir, lütfen kuşuruma bakmayın.
Birkaç küçük tavsiye ile yazımı bitirmek istiyorum.
1. Denemekten asla vazgeçmeyin.
2. Oyun oynamayı asla ihmal etmeyin.
3. Bir şeyin birden farkı şekilde yapılabileceğini asla unutmayın, yeni düşüncelere açık olun.
4. Bir gün iyi bir oyun programcısı olduğunuzda bugünlerinizi hiç unutmayın
5. Bir ise başlamak o işin yarışı.
Herhangi bir sorunuz olursa önce google, sonra forumlardan bana sorabilirisiniz.
Bu yazi ile ilgili yorumlarinizi bekliyorum.
NOT:Kırmızı yazılar alıntıdır...
Abi konu durmuş durmuş ,sonra da uçmuş
Oyun yapmak kolay diyenler mümkünse COD, CounterStrike, Fifa, Pes,Warcraft gibi seri oyunların Credits bölümüne baksınlar. Burda yapanların adları var." Oyun yapmak sanattır".
Haklısınız oyun yapmak bir iki kişilik iş değil.
Birde disaster kardeşim doom3 ü beyenmemiş ben nedenini anlayamadım orası mars ve üssü olduğu için doğal olarak koridor oyunu oluyor.bence o oyun bir numara.
LENOVO 3000 G530
doom3 ü ben de beğenmedim. Ama sebebi aynı değil. Bizi kaç yıl beklettiler. Aklımıza hep 3 tane resim soktular(derginin birinden aklımda kalmış bir cümle).Ama elimizde olan ne? Bu kadar ertelemeye değdi mi? Hayır. Ben doom3 ü en fazla bekleyenlerden biriydim herhalde. Her dakika sitelerine baktım. her haberini izledim.Zaten şu sözleri önce beni bir titretti "bizim oyunumuz her pc de çalışabilecek bir oyun değil". ne demekti bu? yani bu bir meydan okumamıydı. (yakın zamanda quake 3 çıkmıştı hatırlarsanız) yoksa "lan oyunu biz yapıyoz bunlara ne oluyor be?biz ne yaparsak o olur" demek miydi? Oyun ayrıca çok tek düzeydi "kapıyı aç-çıkan yaratığa ateş et-onu öldür-ilerle". Bu tek düzelikte beni sıktı ve bu kadar bekletmiş bir oyunun bu kadar sıkması sonradan beni bir şoka soktu.
Lafı çok uzatmayayım artık. Son olarak şunu söyleyeyim Quake3 oynayın. O daha iyi.Paranıza yazık.(bunu benim kadar doom3 beklemiş biri diyor. Dediysem bir bildiğim var)
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)
Donanım forumu - Byte Hesaplayıcı - Notebook tamir Beşiktaş - beşiktaş bilgisayar servisi - beşiktaş bilgisayar servis - beşiktaş notebook servisi - beşiktaş servis - Beşiktaş Kamera Kurulumu - |
Yer imleri